Flixtrain otrzymał zgodę na uruchomienie dwóch codziennych par połączeń kolejowych pomiędzy Berlinem a Warszawą. Przewoźnik chciałby je uruchomić od grudnia 2025 roku, a pociągi będą dostępne tylko w relacjach międzynarodowych.
Urząd Transportu Kolejowego wydał właśnie zgodę na uruchomienie komercyjnych połączeń pasażerskich z
Warszawy do Berlina przez Flixtrain. Prywatny przewoźnik wnioskował o to w ramach procedury otwartego dostępu.
Dwie codzienne pary połączeń
Przypomnijmy, że Flix chciałby uruchamiać dwie codzienne pary pociągów na dobę w relacji Berlin Hauptbahnhof – Warszawa Wschodnia, w okresie 5 lat, poczynając od rozkładu jazdy 2025/2026.
Pociągi przewoźnika zatrzymają się jeszcze na Warszawie Centralnej, Warszawie Zachodniej na stacji Poznań Główny oraz na stacji Berlin Ostbahnhof. Co ważne, pociągi będą dostępny tylko w relacjach międzynarodowych, dlatego np. nie będzie możliwości nabycia na nie biletu w relacji z Poznania do Warszawy. Pociągi jadące do Berlina będą dostępne tylko dla wsiadających pasażerów, natomiast przyjeżdżające z Berlina tylko dla pasażerów wysiadających.
Jaki rozkład jazdy?
Zgodnie z założonym rozkładem jazdy pociąg miałby ruszać z Warszawy Wschodniej o 8:03, a z Warszawy Zachodniej o 8:18. Przyjazd do Poznania zaplanowano o 10:37, skąd po 2-minutowym postoju składyruszą w dalszą drogę do Berlina. Przyjazd na Ostbahnhof zaplanowano o 12:55, a na główną berlińską stację o 13:06, a więc po 5 godzinach i 3 minutach od wyjazdu ze stolicy Polski. Drugi kurs ma wyjeżdżać z Warszawy o 16:03 i meldować się w Berlinie o 21:06.
W przeciwnym kierunku pociągi z Berlina ruszą o 8:52 oraz 14:52 i dojadą do Poznania o 11:20 oraz 17:20, natomiast na Warszawę Zachodnią odpowiednio o 13:45 oraz 19:45.
Warto zaznaczyć, że czasy przejazdu założone przez Flixtrain są zbliżone do pociągów PKP Intercity, które obecnie obsługują tę relację i to mimo tego, że Intercity zatrzymuje się częściej (np. w Kutnie, Koninie czy Rzepinie). Pociągi polskiego przewoźnika potrzebują pięciu godzin i minuty, żeby pokonać trasę do i z Warszawy Zachodniej na główną berlińską stację. O chęci rozwoju oferty w relacji Gdynia / Warszawa – Berlin przez Poznań
mówił nam ostatnio prezes PKP Intercity, Janusz Malinowski.
Tabor pozostaje niewiadomą
Jak na razie nie znamy szczegółów
dotyczących taboru, jakim miałyby być realizowane kursy Flixtraina. We wniosku o otwarty dostęp zapisano tylko, że miałyby to być „Składy wagonowe oferujący standard nie niższy niż 240 miejsc w klasie 2. z wyznaczonymi miejscami priorytetowymi dla rodzin z dziećmi oraz dla osób o ograniczonych możliwościach przemieszczania się, prowadzony lokomotywą elektryczną o prędkości nie niższej niż 160 km/h”